🔔توجه و هشدار جدی !  


✒️ محمدرضا ندیم پور


📢 مدتی است که افراد معتاد و سارقان بی وجدان برای مبلغی ناچیز به پستها و کافوهای برق خیابان ها دستبرد میزنند تا فیوزهای آمپربالا و شینه های مسی و اتصالات فلزی داخل آنرا به سرقت ببرند . که این قبیل سرقتها یا کابل دزدی ، بارها موجب اتصالی برق و دوفاز شدن برق مشترکین شده و خسارات سنگینی به لوازم برقی مردم وارد میکنند ⚠️💲

که این دزدی ها و اتصالی و دوفازشدنها ، چندی است افزایش پیدا کرده است. آندسته از مردم که لوازمشان دارای محافظ بوده ، کمتر خسارت دیده اند و فقط لوازمی مثل روشنایی ها و هواکشها  که محافظ ندارند و همچنین خود محافظ ها مستقیم سوخته و به لوازم دیگر زیاد آسیب نرسیده است. 🔌

 بدبختانه افرادی که یخچال ، تلویزیون و صوتی تصویری ، لباسشویی ، ماکروفر ، پکیج ، پمپ آب ، کولرها ، هود ، فکس ، تلفن بیسیم ، شارژرهای موبایل، آیفن ها و درب بازکنها ، کامپیوتر ، دوربینهای مداربسته ، دستگاههای مرکزتلفن (سانترال)، دزدگیرها ، اطفای حریق ، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ، در مواردی برد کنترل آسانسور ، ابزارهای برقی  و....آنها سوخته وقتی با فاکتورتعمیر یا خرید این وسایل به اداره برق مراجعه میکنند ، آنها فقط تا مبلغ ناچیز ۱/۵ ملیون تومان خسارت پرداخت میکنند(یعنی تعرفه ۹ سال پیش) و دراعتراض مردم برای ناچیزبودن این مبلغ میگویند به کمبسیون بروید و درخواست دهید که با حجم بالای پرونده ها و کاغذبازی طولانی گاهی تا ۸ ماه زمان میبرد تا  درخواستشان مورد بررسی قرار گیرد ! 

 یعنی دراین مدت مردم باید یا وسایل را ازاول بخرند !  یا با مبالغ گزاف تعمیر کنند و زندگی پرهزینه را با اعصاب خرد ادامه دهند.  متاسفانه هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست و جواب سربالا میدهند.

⛑️ لذا برای جلوگیری از چنین خسارتهایی چند راه کار عرض میکنم:

اول👈 میتوانید برای آندسته از لوازم برقی خود که محافظ ندارند محافظ بخرید و حفاظت را کاملتر کنید. 

➖ نقطه ضعف این کار بی حفاظ ماندن روشنایی ها فن ها ، کولرها، پمپ ها و پریزهایی است که فقط گاهی از آنها استفاده میشود.

دوم👈 استفاده از محافظهای بعد از کنتوربرق یا بعد از تابلوی فیوزها و مینیاتوری هاست که در  آمپراژهای مختلف از ۳۵ آمپر تا ۶۵ آمپر برای مصارف تا ۸/۵ کیلووات متعارف خانگی حتی با کولرگازی و برای کنتورهای سه فاز با قدرت بیشتر در ابعاد ترمینالی داخل جعبه کنتور ، بشکل دیواری یا داخل تابلویی وجود دارند وبرای مصارف تجاری و اداری هم انواع قویتر ساخته شده و با رنج قیمت فعلی از حدود ۴۰۰ هزارتومان تا حدود ۱/۵ ملیون تومان(بجز سه فاز) بستگی به برند ومتریال آن وجوددارد.

👌 حسن اینکار این است که اگرتعدادی محافظ داشته باشید و یا اصلا هم نداشته باشید ، کل برق ساختمان را حفاظت میکند و بعضی از آنها طوری طراحی شده اند که درمقابل دوفازشدن هم نمیسوزند.

اینها هم مانند دیگرمحافظها ، لوازم شما را دربرابر اتصال ، دوفاز شدن ، بالاتر یا پایین تراز حد ولتاژ رفتن حفاظت میکنند و تا پایان رفع نوسان یا اتصال برق را به داخل واحد نمیفرستند و جلوی خسارات سنگین را میگیرند.

➖ نقطه ضعف این مدلها این است که دستگاههای الکترونیک مثل شارژرها وامثالهم که با برق رنج ۱۱۰ الی ۲۴۰ ولت میتوانند کارکنند ، با قطع جریان زیر ۱۸۰ ولت عملا کارنخواهند کرد و نیز برای مکانهایی که نوسانات برق وبالا و پایین شدن ولتاژ مکرر دارند کارایی ندارد و باید از ترانسهای اتوماتیک محافظ دار(مثل استابیلایزرها) برای بعداز کنتور استفاده شود تا بدون کمترین آسیب جلوی افت ولتاژ یا شوک افزاینده( اوور لود) را گرفته و ولتاژ را به حداستاندارد برمیگردانند.

مجموعا اگر به دو راهکارقبلی بتوانید بیمه سالیانه لوازم منزل را هم اضافه کنید ، حفاظت و آرامش فکری را به حداکثر رسانده اید.

📌 قطعا حفاظت از تجهیزات انتقال و توزیع برق به مشترکان بعهده وزارت نیرو است و استفاده از تجهیزات مدرن روز و شیوه های نصب با حداکثر حفاظت از دسترسی افراد ، جزء انکارناپذیر مسئولیت آن است ، با این حال مردم هم برای کاهش خسارات احتمالی اینچنینی یا وقوع طوفان و حوادث غیرمترقبه و  تخریب و انصال درشبکه محلی برق ، باید اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ نمایند. تجربه تلخ دیگران باید ما را هوشیارتر نماید.⏰


م.ر.ندیم پور

وبلاگ پارک شهر   ۱۴۰۰٫۹٫۱۵

BTcom