پارک شهر parkeshahr

سایت فرهنگی ، ادبی،اجتماعی ................ "روزمره گی آفت است. سعی کنیم هر روز یک کلمه جدید بیاموزیم."

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

روش امام علی ع در گرفتن مالیات از مردم

این روزها  اغلب اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر اداره مالیات و  پیچ و خم های اداری و نهایتا عصبی و ناراضی هستند ،  از طرفی  بحث عدالت در مالیات و  از طرفی  فرهنگ فرار از مالیات  ( چون مردم نمی بینند که مالیاتشان کجا خرج میشود !) مورد گفتگوی مردم و مسئولان است ، مناسب دیدیم که روش امام علی ع را در اخذ مالیات از مردم در این مطلب بیان کنیم تا مسئولان با این میزان سنجیده شوند.

  نامه 25 امام علی ع به مامور جمع آوری مالیات.            اخلاق اجتماعی کارگزاران اقتصادی .         

  امام علی علیه السلام چنین نوشته اند:

 "با ترس از خدایی که یکتاست و همتایی ندارد، حرکت کن، در سر راه هیچ مسلمانی را نترسان، یا با زور از زمین او نگذر، و افزون‏تر از حقوق الهی از او مگیر، هرگاه به آبادی رسیدی، در کنار آب فرود آی، و وارد خانه کسی مشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حرکت کن، تا در میانشان قرارگیری، به آنها سلام کن، و در سلام و تعارف و مهربانی کوتاهی نکن. سپس می‏گویی: (ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و جانشین او به سوی شما فرستاده، تا حق خدا را که در اموال شماست تحویل گیرم، آیا در اموال شما حقی است که به نماینده او بپردازید؟) اگر کسی گفت: نه، دیگر به او مراجعه نکن، و اگر کسی پاسخ داد: آری، همراهش برو، بدون آنکه او را بترسانی، یا تهدید کنی، یا به کار مشکلی وادار سازی، هر چه از طلا و نقره به تو رساند برادر، و اگر دارای گوسفند یا شتر بود، بدون اجازه‏ اش داخل مشو، که اکثر اموال از آن اوست. آنگاه که داخل شدی مانند اشخاص سلطه‏ گر، و سختگیر رفتار نکن، حیوانی را رم مده، و هراسان مکن، و دامدار را مرنجان، حیوانات را به دو دسته تقسیم کن و صاحبش را اجازه ده که خود انتخاب کند، پس از انتخاب اعتراض نکن، سپس باقیمانده را به دو دسته تقسیم کن و صاحبش را اجازه ده که خود انتخاب کند و بر انتخاب او خرده مگیر، به همین گونه رفتار کن تا باقیمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از این تقسیم و انتخاب پشیمان است، و از تو درخواست گزینش دوباره دارد همراهی کن، پس حیوانات را درهم کن، و به دو دسته تقسیم نما همانند آغاز کار، تا حق خدا را از آن برگیری و در تحویل گرفتن حیوانات، حیوان پیر و دست و پا شکسته، بیمار و معیوب را به عنوان زکات نپذیر، و به فردی که اطمینان نداری، و نسبت به اموال مسلمین دلسوز نیست، مسپار. تا آن را به پیشوای مسلمین رسانده، در میان آنها تقسیم گردد. حمایت از حقوق حیوانات در رساندن حیوانات آن را به دست چوپانی که خیرخواه و مهربان، امین و حافظ، که نه سختگیر باشد و نه ستمکار، نه تند براند و نه حیوانات را خسته کند، بسپار، سپس آنچه از بیت‏ المال جمع‏ آوری شد برای ما بفرست، تا در نیازهایی که خدا اجازه فرموده مصرف کنیم، هرگاه حیوانات را به دست فردی امین سپردی، به او سفارش کن تا: (بین شتر و نوزادش جدایی نیفکند، و شیر آن را ندوشد تا به بچه‏ اش زیانی وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعایت کند، و مراعات حال شتر خسته یا زخمی را که سواری دادن برای او سخت است بنماید، آنها را در سر راه به درون آب ببرید، و از جاده ‏هائی که دو طرف آن علفزار است به جاده بی‏ علف نکشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت کنند و هرگاه به آب و علفزار رسید، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه که به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و کوفته، که آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پیامبر (ص) تقسیم نماییم، عمل به دستورات یادشده مایه بزرگی پاداش و هدایت تو خواهد شد. انشاءالله."                           

                                  نهج البلاغه - نامه ها

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۴:۳۲ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد رضا ندیم پور

این عکس بیانگر چیست؟

 به نظر شما این عکس بیانگر چیست ؟


  

  پایداری ؟  ناپایداری ؟    یا...

۱۰ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۴۷ ۱۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد رضا ندیم پور

میگویند امام زمان عج ظهور نخواهند کرد!

                      

            ابتدا میلاد حضرت بقیه الله الاعظم عج را شادباش عرض میکنیم

           

امابعد...

 مدتی است در برخی منابر ومحافل و برخی نوشته ها ، مطلبی انحرافی نقل وترویج میشود که در آن به شکلی مستتر ، امر محتوم و سنتِ الهیِ ظهور را  مورد تردید قرار    می دهند بدین ترتیب که ماحصل همه گفتارهایشان این است که: " در روایات داریم که تا مادامی که گناه در جهان وجود دارد حضرت ولیعصر عج ، ظهور نخواهند کرد و اگر استمرار معاصی وجود داشته باشد، امر ظهور منتفی است و ایشان تا قیامت هم ظهور نخواهند کرد ..!"

در ایراد به این گفتار توجه به نکاتی چند ضروری است:

 اول اینکه : هیچ گاه سند روایاتی را که به شکلی احساسی هم بیان میکنند، ذکر نمیکنند.

 دوم: اغلب مخاطبانِ این محافل، افراد مذهبی ولی با معلومات کم و فاقد عادت مطالعه و طلب کردنِ سندِ هر مطلبِ نقل شده میباشند.

سوم: گاهی این قبیل گفتار را برای اثر گذاری بیشتر، به دروغ از قول علمای ربانی مرحوم شده، پیامک میزنند یا به شکل کامنت در شبکه های مجازی منتشر می کنند تا زیاد کسی از ارسال کننده و گوینده سوال نکند.

و چهارم: نتیجه این گفتارها در استمرار و در زمان طولانی ، ایجادیأس در سنت الهی ظهور است و بالطبع  اشخاص هم ، ظهور نکردن حضرت ولیعصر عج را به مردم وگناهانشان مربوط دانسته ونسبت به این امر الهی بی تفاوت میشوند.

اما  برای تاکید بر حتمی بودن ظهور حضرت حجت عج ، علاوه بر وجود آیات و روایات بیشمار، فقط به دو سند بسنده میکنیم:

 در حتمی بودن ظهور منجی دادگستر در دوره ای که ظلم و جور زمین را فراگرفته و نیکان و پاکان در ضعف و فشار قرار گرفته اند، به ذکر این آیه شریفه بسنده میکنیم که خداوند میفرماید: 

 «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین»

 یعنی  این اراده ماست که بر کسانیکه در ضعف و ظلم قرار گرفته اند منت گذاریم و سر انجام آنها را وارثان حکومت الهی و از فرمانروایان زمین قرار دهیم. واین همان وعده حتمی الهی در ظهور بقیة الله الاعظم عج  برای برپاکردن حکومت عدل و سروری مستضعفان است. 
دیگر اینکه در سندی معتبر حضرت ختمی مرتبت رسول مکرم اسلام ص ، در روایتی میفرمایند: 
والذى بعثنى بالحق بشیراً لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم حتى یخرج فیه ولدى المهدى، فینزل روح الله عیسى بن مریم فیصلى خلفه، وتشرق الارض بنور ربها، ویبلغ سلطانه المشرق والمغرب»                     «با سوگند به خدایی که مرا بحق و بشارت دهنده برانگیخت، اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد ساخت تا فرزندم مهدی(عج) در آن روز ظهور کند. آن گاه عیسی بن مریم از آسمان فرود می آید و به امامت او نماز می گزارد و زمین به نور پروردگارش نور باران می گردد و حکومت او به شرق و غرب گیتی گسترش می یابد و زمین و زمان در قلمرو عدالت و قدرت او قرار می گیرد» (بحارالانوار، ج51،ص71).
 در این روایت رسول صدیق اسلام ص برای نشان دادن حتمی بودن امر ظهور سوگند یاد میکنند و برامر رجعت شاهد آورده و بر روزی که نمی دانیم چند سال طول میکشد تأکید نموده و تکلیف را روشن می سازند.
حال باید گفت کسانی که در ابتدای این نوشتار از آنها گفتیم، با نقل گفتارهای مجعول خود،  در واقع امر حتمی و فرموده خدا و رسولش را انکار میکنند و به آنها دروغ می بندند تو گوئی آنها بیشتراز خدا و رسولش میدانند! 
درست است که با ترک معاصی به امر ظهور بیشتر کمک میکنیم اما به این معنا هم نیست که چون گناه در جهان زیاد است پس ظهور صورت نخواهد گرفت.
امر خدا حتمی است فقط عمل به واجبات و ترک معاصی مارا به حضرت ولیعصرعجل الله تعالی فرجه الشریف ، نزدیک تر میکند انشاءالله.
                                      م.ر.ندیم پور                h554
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۰۴ ۱۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد رضا ندیم پور